martes, 5 de febrero de 2013

A España do século XX (desde a II República ata a actualidade). § A II República e a Guerra Civil.



Dirección Xeral de Formación Profesional e Ensinanzas Especiais
Material para a preparación de probas a distancia
Grao
Medio
Proba
Sociocultural
Parte da proba
Xeografía, historia e sociedade
Unidade didáctica
10. A España do século XX (desde a II República á actualidade)
Actividade
1. A II República e a Guerra Civil
Autores
Grupo de traballo de desenvolvemento de material para a preparación das probas de acceso
Nome do arquivo
UD10_A01_Segunda.República.e.Guerra.Civil.doc







§  A España do século XX (desde a II República ata a actualidade).
§  A II República e a Guerra Civil.
§  Trátase de secuenciar cronoloxicamente as principais etapas da historia da humanidade, así como identificar os trazos característicos máis salientables.
§  Interpretar gráficos, eixes, cadros e frisos cronolóxicos diferenciando grandes períodos de evolución e feitos de curta duración.
§  Gardar as proporcións nas representacións dos eixes cronolóxicos e representar correctamente feitos históricos importantes.
§  Os séculos XX e XXI: o mundo actual.
      O século XX en España (síntese).
§  Análise e interpretación de gráficos, diapositivas, fotografías, etc.
§  Localización dos feitos históricos
§  Secuenciación dos feitos mediante frisos históricos
§  Valoración dos cambios da sociedade española do século XX e coñecemento das experiencias políticas (democracia, ditadura, transición á democracia, etc.) que aconteceron no último século.
§  Tipo da actividade: a distancia, de aprendizaxe e individual.
§  Temporalización: 40 minutos.
      Tarefa 1: cinco minutos.
      Tarefa 2: dez minutos.
      Tarefa 3: dez minutos.
      Tarefa 4: cinco minutos.
      Tarefa 5: dez minutos.
§  Recursos:
      Materiais: calquera texto da área de Ciencia sociais, xeografía e historia correspondentes ao cuarto curso de ESO; recomendamos particularmente o libro da editorial Obradoiro-Santillana:
      Tarefa 1: unidade 14, páxinas 232 e 234 e 238.
      Tarefa 2: unidade 14, páxina 232.
      Tarefa 3: unidade 14, páxinas 232 e 234.
      Tarefa 4: unidade 14, páxinas 232 e 234.
      Tarefa 5: unidade 14, páxina 238.
Nesta actividade preténdese describir as grandes transformacións iniciadas en España durante o período da II República. Veremos que estas reformas trouxeron consigo unha fonda división da sociedade española. A división de España en dous bandos antagónicos e irreconciliables desembocará nun dos sucesos máis graves e de peores consecuencias para o futuro da historia española: a Guerra Civil. Esta guerra interna cobrará un aspecto internacional, xa que os bandos enfrontados nela recibirán apoios de países estranxeiros. Neste sentido, a Guerra Civil española constituirá un preludio do que será a futura II Guerra Mundial.



Nesta actividade preténdese situar cronoloxicamente e caracterizar as épocas da II República e da Guerra Civil.
Consideramos dividido o período republicano en tres fases diferenciadas: o bienio progresista (1931-1933), a etapa de goberno da dereita (1933-1936) e a etapa da Fronte Popular (1936).
@  Traballaremos na tarefa 1 a secuencia cronolóxica do período estudado nesta actividade, é dicir, a II República e a Guerra Civil.
& Pode ampliar os contidos relativos á II República no libro de Obradoiro-Santillana de 4º de ESO na unidade 14, páxinas 232, 234 e 238.
Das tres fases polas que pasou a experiencia política republicana destaca unha serie de acontecementos de especial relevancia. Durante o primeiro bienio (de maioría progresista) cabe salientar as reformas agraria, relixiosa e autonómica. Préstaselle unha atención específica á Constitución do ano 1931, que referenda o carácter democrático do réxime republicano.
@  A tarefa 2 persegue o coñecemento dalgúns dos trazos básicos da Constitución de 1931.
Durante a etapa de goberno dos partidos de dereita (CEDA e Partido Radical), destacan a inestabilidade e o carácter reaccionario da súa política. A última etapa, co goberno da Fronte Popular (coalición de forza políticas de esquerdas), caracterizouse pola conflitividade social e a profunda división experimentada, antecedente claro da inminente Guerra Civil.
@  Faremos un breve repaso dos principais acontecementos dos períodos republicanos na tarefa 3.
Ao longo do período republicano destacaron determinados personaxes que tiveron un protagonismo político relevante nas distintas etapas da evolución da II República, como é o caso de Niceto Alcalá Zamora, Manuel Azaña ou Alexandre Lerroux.
@  Situaremos algúns deses personaxes destacados no seu contexto histórico na tarefa 4.
Para rematar esta actividade perséguese como obxectivo salientar cales foron os bandos contendentes durante a Guerra Civil: o nacional e o republicano. Os dous recibiron apoios internacionais: o bando nacional, de Italia e Alemaña, fundamentalmente; os republicanos, de Rusia e dun grupo de voluntarios de distintos países, as Brigadas Internacionais. Este apoio estranxeiro deulle un carácter internacional á Guerra Civil española e contribuíu a prolongar a súa duración. Neste sentido, a Guerra Civil española pódese considerar como un anticipo do enfrontamento entre fascismo e democracia que terá lugar pouco tempo despois no decurso da II Guerra Mundial.
@  Traballaremos aspectos relacionados cos bandos enfrontados na Guerra Civil coa realización da tarefa 5.
§  Tarefa 1: Cronoloxía da II República e da Guerra Civil.
§  Tarefa 2: A Constitución de 1931.
§  Tarefa 3: Principais acontecementos da II República.
§  Tarefa 4: Os protagonistas da II República.
§  Tarefa 5: Os bandos enfrontados na Guerra Civil.
Lembremos a través desta tarefa cando comezan e cando finalizan os dous períodos estudados nesta actividade: a II República e a Guerra Civil.
§   Localice na liña de tempo as datas dos seguintes acontecementos históricos:
a) Comezo da II República
b) Final da II República e comezo da Guerra Civil
c) Final da Guerra Civil
A Constitución de 1931 constitúe un dos aspectos máis destacados na implantación dun sistema democrático na España dos anos 30. Repase os seus contidos nun libro de 4º de ESO e realice o que se pide.
§  Indique na columna da dereita se as características citadas na columna da esquerda sobre a Constitución de 1931 son verdadeiras (V) ou falsas (F).
CARACTERÍSTICAS
V/F
Non recoñece dereitos e liberdades das persoas

Recoñece a liberdade de conciencia e o dereito a practicar calquera relixión

Establece dúas cámaras parlamentarias

Recoñece a posibilidade de formar rexións autónomas

Recoñece o dereito de voto feminino

Recoñece o dereito a estar representados no Parlamento só a dous partidos políticos

CARACTERÍSTICAS
V/F
Non recoñece dereitos e liberdades das persoas
F
Recoñece a liberdade de conciencia e o dereito a practicar calquera relixión
V
Establece dúas cámaras parlamentarias
F
Recoñece a posibilidade de formar rexións autónomas
V
Recoñece o dereito de voto feminino
V
Recoñece o dereito a estar representados no Parlamento só a dous partidos políticos
F
A evolución política da II República non foi uniforme. Nela diferéncianse tres períodos: dous de orientación ideolóxica de esquerdas (Bienio Progresista e Fronte Popular) e un de dereitas (goberno de dereitas). Lembraremos algúns dos sucesos máis destacados que caracterizaron eses períodos.
§  Localice na columna da dereita na etapa da República que lles corresponda os acontecementos citados na columna da esquerda. Lembre que as etapas son:
Bienio Progresista (BP) – etapa do goberno de dereitas (GD)– Fronte Popular (FP)
ACONTECEMENTOS
ETAPAS
Sucesión de folgas e ocupacións de terras polo campesiñado

Revolución social dos mineiros asturianos

Reforma relixiosa: matrimonio civil e divorcio

Reforma agraria: reparto de latifundios non cultivados entre o campesiñado

Aprobación do Estatuto autonómico catalán

Proclamación da República catalá

Amnistía para as persoas encarceradas polos acontecementos de outubro de 1934

ACONTECEMENTOS
ETAPAS
Sucesión de folgas e ocupacións de terras polo campesiñado
FP
Revolución social dos mineiros asturianos
GD
Reforma relixiosa: matrimonio civil e divorcio
BP
Reforma agraria: reparto de latifundios non cultivados entre o campesiñado
BP
Aprobación do Estatuto autonómico catalán
BP
Proclamación da República catalá
GD
Amnistía para as persoas encarceradas polos acontecementos de outubro de 1934
FP
A II República foi unha obra conxunta de todos os españois. Porén, destacan algúns personaxes importantes entre os protagonistas deste período. Imos situar algúns dos máis salientables no período republicano que lles corresponda.
§  Introduza en cada un dos espazos punteados o nome dun dos personaxes protagonistas da II República presentes na seguinte lista:
Lluis Companys
Largo Caballero
Manuel Azaña
Alexandre Lerroux
Niceto Alcalá Zamora
Gil Robles
a) .................................... foi o primeiro presidente da República.
b) O presidente da Generalitat, ...................................., proclamou en outubro de 1934 a República Catalá.
c) Un dos líderes do Partido Socialista Obreiro Español durante a II República era ....................................
d) Durante o Bienio Progresista, .................................... foi o xefe do Goberno da coalición entre republicanos e socialistas.
e) O xefe do Goberno a partir de novembro de 1933 foi ....................................
f) A Confederación de Dereitas Autónomas (CEDA) foi un partido creado en 1933 por ....................................
a) Niceto Alcalá Zamora foi o primeiro presidente da República.
b) O presidente da Generalitat, Lluis Companys, proclamou en outubro de 1934 a República Catalá.
c) Un dos líderes do Partido Socialista Obreiro Español durante a II República era Largo Caballero.
d) Durante o Bienio Progresista Manuel Azaña foi o xefe do Goberno da coalición entre republicanos e socialistas.
e) O xefe de goberno a partir de novembro de 1933 foi Alexandre Lerroux.
f) A Confederación de Dereitas Autónomas (CEDA) foi un partido creado en 1933 por Gil Robles.
Entre xullo de 1936 e abril de 1939 tivo lugar un dos sucesos máis tráxicos da nosa historia: a Guerra Civil española. O enfrontamento entre dúas concepcións de España radicalmente diferentes prolongarase durante unha longa guerra devastadora e destrutora. Esta guerra significará a fin dunha experiencia de goberno democrático que tardará moitos anos en volver ao noso país.
§  Complete o seguinte texto relacionado coa Guerra Civil utilizando para isto as palabras que aparecen deseguido:
Italia
nacional
abril
1936
xullo
Alemaña
Brigadas
Internacionais
URSS
republicano
1939
Franco

“O día 17 de ............................ de ............................, o xeneral ............................ sublevouse ao mando do exército de África. Como resultado disto, España quedou dividida en dous bandos: o autodenominado ............................, apoiado por ............................ e ............................, e o ............................, que contou co apoio das ............................ e da ............................ Tras varios anos de loita, o 1 de ............................ de ............................ remataba a guerra coa vitoria dos sublevados.”
“O día 17 de xullo de 1936, o xeneral Franco sublevouse ao mando do exército de África. Como resultado disto, España quedou dividida en dous bandos: o autodenominado nacional, apoiado por Alemaña e Italia, e o republicano,que contou co apoio das brigadas internacionais e da URSS.
Tras varios anos de loita, o 1 de abril de 1939 remataba a guerra coa vitoria dos sublevados.”



§  Calquera texto da área de Ciencia sociais, xeografía e historia correspondentes ao cuarto curso de ESO; recomendamos particularmente o libro da editorial Obradoiro-Santillana:
      Tarefa 1: unidade 14, páxinas 232 e 234 e 238.
      Tarefa 2: unidade 14, páxina 232.
      Tarefa 3: unidade14, páxinas 232 e 234.
      Tarefa 4: unidade 14, páxinas 232 e 234.
      Tarefa 5: unidade14, páxina 238.

No hay comentarios:

Publicar un comentario