martes, 5 de febrero de 2013

Mapas e gráficas: A orientación e a localización no mapa



Dirección Xeral de Formación Profesional e Ensinanzas Especiais
Material para a preparación de probas a distancia


Grao
Medio
Proba
Sociocultural
Parte da proba
Xeografía, historia e sociedade
Unidade didáctica
18. Mapas e gráficas
Actividade
1. A orientación e a localización no mapa
Autores
Grupo de traballo de desenvolvemento de material para a preparación das probas de acceso
Nome do arquivo
UD18_A01_Os.mapas.e.a.orientación.doc




§  Mapas e gráficas.
§  A localización e a orientación no mapa. Coñecemento dos elementos do mapa; as coordenadas xeográficas e a localización.
§  Coñecer a latitude e a súa medición
§  Coñecer a lonxitude e a súa medición
§  Recoñecer as coordenadas xeográficas
§  Identificar os paralelos fundamentais
§  Localizar o meridiano de referencia e situar puntos respecto a el
§  Localizar un punto nun mapa a partir das coordenadas xeográficas
§  Análise e interpretación de gráficos, diapositivas, fotografías, etc.
§  Interpretación de datos estatísticos e imaxes.
§  O espazo e a súa representación.
      Planos e mapas.
      A fotografía aérea.
      A escala.
      Orientación e localización: latitude e lonxitude.
§  Tipo da actividade: a distancia, de aprendizaxe, escrita e individual.
§  Temporalización: 15 minutos
      Tarefa 1: cinco minutos.
      Tarefa 2: cinco minutos.
      Tarefa 3: cinco minutos.
§   Recursos:
      Materiais: consultarase a información contida no libro de 1º de ESO “Xeografía e Historia”, da editorial Santillana-Obradoiro, unidade didáctica 1 (“O planeta Terra”), páxinas 6 a 19.
Introducímonos nesta unidade no estudo da cartografía; é dicir, no xeito de representar a realidade nos mapas. Para podermos localizar os espazos e coñecer mellor un determinado territorio utilizamos con frecuencia todo un conxunto de representacións da realidade: o globo terráqueo, os planisferios e os mapas. Nesta unidade centrarémonos no coñecemento e no dominio das técnicas básicas para localizar puntos no planeta e para nos orientar nel. Así, veremos que se utilizan unhas liñas imaxinarias que nos permiten cuadricular o globo. Unha vez determinada a cuadrícula, podemos indicar onde se sitúa calquera punto que queiramos localizar. Esa cuadrícula vén definida por unhas liñas verticais (denominadas meridianos) e unha liñas horizontais (denominadas paralelos). O punto de corte entre unha liña e a outra determina a localización do punto.



Un dos obxectivos da xeografía é o coñecemento do espazo no que vivimos. Cando queremos coñecer un territorio podemos utilizar diferentes fontes de información: estatísticas (datos ordenados de carácter natural, social ou económico), fontes audiovisuais (cine, documentais e produtos multimedia) e fontes gráficas. Entre as fontes gráficas destacan as fotografías, que poden ser convencionais (as que tomamos todos cando visitamos un lugar a pé) ou aéreas (tomadas en altura, desde avións ou satélites); as gráficas e os diagramas, que presentan os datos estatísticos en forma visual, e as fontes cartográficas, é dicir, os mapas e os planos, que resultan de especial importancia.
& Consulte o libro “Xeografía e Historia” de 1º de ESO da Editorial Santillana-Obradoiro, nas páxinas 14 e 15, para repasar as formas de representación da Terra.
Os intentos de debuxar mapas que representasen a Terra son moi antigos. A ciencia de representación dos mapas (a cartografía) está moi avanzada hoxe en día grazas aos modernos métodos informáticos e ás imaxes tomadas polos satélites.
Para poder localizar puntos sobre a superficie terrestre estableceuse unha rede imaxinaria de meridianos e paralelos. Os meridianos son liñas imaxinarias que van de polo a polo e miden a lonxitude. O meridiano fundamental é o que pasa por Greenwich (preto de Londres), denominado meridiano 0º. A partir de aí queda establecida a lonxitude dos lugares. Esta pode ser oeste (para todos os lugares situados á esquerda do meridiano que pasa por Londres) ou leste (para todos os lugares situados á dereita de Londres). Os paralelos son liñas imaxinarias paralelas ao Ecuador, que é o paralelo fundamental que divide o globo terráqueo en dúas metades: o hemisferio norte e o hemisferio sur. Os paralelos miden a latitude, que pode ser norte (para todos os puntos situados por riba do Ecuador) ou sur (para todos os puntos situados por baixo do Ecuador). Os paralelos máis importantes son o Ecuador (latitude 0º), que divide o planeta en hemisferios norte e sur; o Trópico de Cáncer, ao norte do Ecuador; o Trópico de Capricornio, situado ao sur do Ecuador, e os círculos polares, o Círculo Polar Ártico, próximo ao Polo Norte, e o Círculo Polar Antártico, próximo ao Polo Sur.
@  Nas tarefas 1 e 2 traballaremos co recoñecemento dos datos fundamentais do globo terráqueo e a aprendizaxe da orientación e a localización de puntos sobre o globo terráqueo.
Os datos de latitude e lonxitude dun lugar constitúen as súas coordenadas xeográficas. Así, tomando como referencia a posición do lugar respecto ao Ecuador e ao meridiano de Londres podemos localizar calquera punto sobre o planeta.
A latitude mídese a partir do Ecuador. Este lugar ten latitude 0º e a partir de aí os paralelos situados ao norte vana medindo ata chegar ao Polo Norte, que ten latitude 90º norte. O mesmo ocorre cando nos movemos desde o Ecuador cara ao sur, chegando a 90º de latitude sur no Polo Sur.
A lonxitude parte de 0º en Greenwich (Londres). Desde aí vai crecendo ata os 180º leste (á dereita de Londres) e os 180º oeste (á esquerda de Londres).
@  Realizaremos prácticas de determinación das coordenadas xeográficas de distintos lugares do planeta na tarefa 3.
& Pode completar esta información lendo os contidos do libro de referencia, na páxina 16 (“As coordenadas xeográficas”).
Lembremos que un mapa é unha representación simplificada dunha parte da superficie terrestre, feita a escala. Para poder representar calquera superficie sobre un papel cómpre reducila. Esa redución do tamaño da realidade realízase mediante unha relación de redución denominada escala. Así, a escala permite establecer a relación entre as lonxitudes medidas do mapa e as lonxitudes que corresponden na realidade.
§  Tarefa 1: Paralelos e meridianos.
§  Tarefa 2: Localización e orientación.
§  Tarefa 3: Coordenadas xeográficas.
Lembremos que os paralelos son liñas imaxinarias paralelas ao Ecuador que miden a latitude. O Ecuador é o círculo máximo do globo terráqueo que divide a Terra en dous hemisferios: o norte e o sur. Outros paralelos de importancia son o Trópico de Cáncer, o Trópico de Capricornio, o Círculo Polar Ártico e o Círculo Polar Antártico.
Os meridianos son liñas imaxinarias que van do Polo Norte ao Polo Sur. O meridiano que pasa por Londres é o meridiano 0º, a partir do cal se mide a lonxitude, que pode ser oeste ou leste (segundo estea á esquerda ou á dereita de Londres).
§  Observe o globo terráqueo e sitúe nel o que se pide:
      Polo Norte.
      Polo Sur.
      Hemisferio Norte.
      Hemisferio Sur.
      Círculo Polar Ártico.
      Círculo Polar Antártico.
      Trópico de Cáncer.
      Trópico de Capricornio.

2.2.2      Tarefa 2: Localizamos lugares e orientámonos
As coordenadas xeográficas dun lugar indícannos a posición dese lugar no globo terráqueo. Son a latitude e a lonxitude dese lugar. A latitude expresa a distancia ao Ecuador e debe indicar se se sitúa ao norte ou ao sur do Ecuador. A lonxitude expresa a posición dese lugar respecto ao meridiano que pasa por Londres e precisa se se atopa ao oeste ou ao leste de Londres.
§  Observe o planisferio e indique a latitude (norte ou sur) e a lonxitude (oeste ou leste) dos lugares que se pide.
      A: latitude norte, lonxitude leste.
      B: latitude norte, lonxitude oeste.
      C: latitude norte, lonxitude oeste.
      D: latitude sur, lonxitude oeste.
      E: latitude norte, lonxitude leste.
As coordenadas xeográficas dun lugar son a expresión da súa latitude e da súa lonxitude. A latitude mídese a partir do Ecuador e pode ir de 0º no Ecuador a 90º norte ou sur nos polos. A lonxitude mídese a partir do meridiano 0º (Greenwich, preto de Londres) e pode ir de 0º a 180 º leste (cara á dereita de Londres) ou oeste (cara á esquerda de Londres).
§  Determine a lonxitude dos lugares indicados no planisferio da tarefa anterior.
A: 40º latitude norte, 150º lonxitude leste.
B: 40º latitude norte, 10º lonxitude oeste.
C: 60º latitude norte, 110º lonxitude oeste.
D: 20º latitude sur, 60º lonxitude oeste.
E: 50º latitude norte, 90º lonxitude leste.


§  Para o estudo dos contidos desta actividade débese repasar a unidade 1 do libro “Xeografía e Historia” 1º de ESO, de Santillana-Obradoiro, páxinas 6 a 17. Así mesmo, pódense consultar as unidades correspondentes de calquera outro libro de texto de 1º de ESO.

No hay comentarios:

Publicar un comentario